Refundacja podatku VAT za gaz


Rządowa Tarcza Energetyczna

Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają gazu ziemnego do celów grzewczych. W Radlinie realizatorem tego zadania jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Radlinie.

Komu przysługuje refundacja podatku VAT?

Należy spełnić łącznie poniższe dwa warunki:

Warunek 1 – korzystanie z ogrzewanie gazowego:

  • urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi (tj. gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy) musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB)

Warunek 2 – gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:

  • w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100 zł,
  • w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.

Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych:

  • w 2021 r. w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca 2023 r.,
  • w 2022 r. w przypadku wniosku złożonego w okresie po dniu 31 lipca 2023 r.

Gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca. Z kolei gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.

Kto składa wniosek?

Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.

Refundacja podatku VAT obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Można się o nią ubiegać po otrzymaniu i opłaceniu pierwszej faktury za paliwo gazowe.

Termin złożenia wniosków

Wnioski o refundację podatku VAT można składać:

  • do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu i opłaceniu faktury VAT,
  • po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku i jej opłaceniu.

Wnioski przyjmowane będą w formie tradycyjnej oraz elektronicznej. Szczegóły dotyczące wypełniania i składania wniosków można znaleźć w poradniku „Jak wypełnić wniosek o dodatek gazowy” (pobierz poradnik).

W formie tradycyjnej wnioski będą przyjmowane w Ośrodku Pomocy Społecznej w Radlinie przy ul. Ludwika Solskiego 15 w następujących godzinach:

Dzień tygodniaGodziny
Poniedziałek8:00 - 15:30
Wtorek8:00 - 17:00
Środa8:00 - 15:30
Czwartek8:00 - 15:30
Piątek8:00 - 14:00

Weryfikacja wniosków

Weryfikacja formalna jest dokonywana jednorazowo przy pierwszym wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT lub w przypadku, kiedy zmienił się skład gospodarstwa domowego:

  • czy wniosek złożono na właściwym druku i czy został należycie wypełniony,
  • czy do wniosku dołączone zostały załączniki:
    • faktura VAT (w każdym przypadku),
    • dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT (w każdym przypadku),
    • zaświadczenia lub oświadczenia dokumentujące wysokość innych dochodów niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (o ile jest konieczne).

Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu jedynie w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.

Wypłata refundacji wniosków

Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku. W przypadku braku wskazania we wniosku adresu poczty elektronicznej, wnioskodawca ma możliwość odebrania informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT.

Forma wypłaty refundacji podatku VAT:

  • przelewem na rachunek bankowy – we wniosku o refundację podatku VAT należy wskazać numer rachunku, na który zostanie przekazana kwota przyznanej refundacji. Wskazany do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek.
  • inne sposoby wypłaty refundacji podatku VAT (np. wypłata w gotówce) będą wdrażane w zależności od potrzeb i uwarunkowań.

Szczegółowych informacji udzielają pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie pod numerami telefonów: 32 456 73 63 lub 32 456 72 31 (e-mail: ops@radlin.pl).

Pliki do pobrania: